srijeda, 28. ožujka 2012.

Godine kao prepreka modi/ Age as a fashion obstacle

Živimo u vremenu u kojem je, srećom, puno toga dozvoljeno po pitanju mode. Ženska prava na ovom su području dovoljno napredovala da smijemo nositi hlače, i suknje, i minice, i sto drugih stvari. Na stranu prava, društvo kao takvo nije baš bilo ukorak sa zakonima, tako da se neke stvari očekuju da ne radite. Neće vam policija doći na vrata zbog outfita, barem ne u Hrvatskoj, ali ćete primijetiti poglede, ili će outfit biti presudan na razgovoru za posao, ili ćete se teže ili lakše uklopiti u neko društvo.
Moja pokojna baka je oduvijek, koliko sam ju znala, nosila crno na sebi. Živjela je na selu, nosila je crnu suknju, bluzu, pregaču, crnu maramu na glavi i crne debele natkoljenice koje po ljeti frkala ispod koljena. Čak i prije nego je postala udovica, bila je u crnini. Zato jer je bila udana i stara. Stare žene u Lici nisu baš imale nekog izbora, a radnja se događala prije 15 godina. U toj istoj Lici, u tom selu, živjele su dvije sestre okje se nisu udavale, a voljele su modu. Ja sam godinama slušala, kad bih otišla baki, kako se svi sprdaju s njima, s te dvije "stare cure" koje su se oblačile ko "djevojke", i to su uvijek naglašavali ko da ove oblače ne znam što. Jednom prilikom sam ih vidjela u prolazu, dok sam se vozila polako, utabanom stazom, kao i većinom na selu, ljudi izađu na cestu da vide tko to dolazi, i one su stajale, obučene tako dobro, vintage. Da, bile su smiješne, jer ukrug parsto kilometara nitko drugi nije tako izgledao, sve su žene bile obučene kako treba . 
Nedavno mi je otac pričao kako su njih dvije kao mlade šivale kompletiće, i mogu samo misliti kako je bilo teško živjeti tako usamljen u shvaćanju, čak i kad je pitanju nešto polubitno, poput mode.

Kakva je danas situacija? Rekla bih da je lakše oblačiti se po modnoj savjesti u urbanijem mjestu. Mislim da jedan Zagreb, Split ili Rijeka pružaju više izbora i tolerancije za žene i muškarce koji strše po pitanju ormara. Mislim da je nekom, tko se ne uklapa stylingom u godine koje ima, teže živjeti u nekom manjem mjestu, gdje svi sve znaju i imaju određeno mišljenje. Ne mislim da je baš svuda tako, ali vjerujem da znate nekoga u svom mjestu tko odskače outfitom, ne oblači se u skladu s godinama, i to će se prečesto promenuti uz ime te osobe.

Ja sam morala razbijati vlastite predrasude kako sam rasla, jer sam bila okružena sličnim ženama, i nisam znala da drugačije postoji. Na primjer, kao mala, sve žene koje sam znala, a bile su udane, imale su kratku kosu nakon trudnoća i nijedna nije bila vitka, i sve su se oblačile ko operne pjevačice, sve nešto preširoko i vrećasto i nikakvo. Meni je bilo normalno da žena nakon što se uda i rodi, skrati kosu i udeblja se i takva bude, ne znam, do kraja. Trebala sam malo odrasti da počnem shvaćati neke stvari.
Na žalost, ja i danas vidim cure koje udaju i zapuste se, i nije dijete u pitanju. Kao da su brakom dobile odobrenje da se napokon opuste i budu kakve jesu, jer valjda se ne trebaju više svidjet nekome ili dokazivati. Što je tužno, jer za početak bi sam/a trebao/la biti zadovoljan svojim izgledom. Nije se puno promijenilo ni po pitanju šišanja, jer vidim da se žene ošišaju na najgoru moguću kratku mušku frizuru nakon dolaska djeteta, jer je to praktičnije. Kako to može biti praktičnije? Pa kratka kosa naraste za dva tjedna! I ne ličiš na išta s tim glavi! Trećina žena koje vidim na cesti s malim bebama imaju frizure ko nogometaši, pobogu.

Ali najviše mi je žao, da se vratim starim curama s početka priče, kad se i danas žene zamotaju i zacrne kad uđu u godine, jer misle da se to od njih očekuje. Kao prvo, nekad je starost bila imati 60 godina, danas su 60-te vrijeme kad su ljudi aktivni, i brinu o sebi. Meni je tako drago vidjeti žene od 60, 70+ kako su uređene, i uopće ne moraju nositi nešto što bih ja nosila, nije u tom stvar, ali vidjeti ih da im je još stalo, da ih boli briga što netko tamo treći očekuje da ne nose boje i nakit, valjda bi se stari trebali skvrčiti na kauču i umrijeti u crnini. Naravno da je i zdravlje bitno, ali volja za životom i uživanje u njemu jednako bitan faktor. Prvi put sam shvatila da stare žene mogu nositi šareno i dobro izgledati pritom, kada sam se prvi put susrela s njemačkim i američkim penzionerkama, te žene proživljavaju drugo djetinstvo. I tako i treba.
                                                       izvor/source

We live in a time where women have more rights then ever. Regarding the clothes, we have the right to wear trousers, to wears skirts and mini skirts, and many more things. But, our society didn't evolve as fast as the laws did. There are some things, people just expect you not to wear, depending on your age. If you do opposite to expected, there won't be a policeman at you r door, at least not here in Croatia, but you will see people looking at you, speaking about you when you pass by. Your outfit may be the reason you didn't get the new job or you will be having problem adjusting to new neighborhood.

My grandmother lives in a village, on countryside. As far as I remember, she wore black, from head to toe. Because women in Croatia in a village, if married and older, wore that. In every village. In the same village there were two old ladies, who never got married, and they were called "old girls". People mad fun out of them, because they dressed funny. By funny, I mean they were dressed in bright colors, different colors.
I can only imagine how hard it was for them not to fit into the village fashion rules, and then not to get marries at all.

Is is better today? In my opinion, it is easier for someone who has an opinion about fashion, to live in more urban area, in a bigger town. It is not always the rule, but most of the time, at least here in my country.
I myself had to deal with prejudice as I was growing up. In my childhood, all women I knew, who were married with children, had short haircut and were, well, not slim. They had some weird big clothes and it made me think all women, when married and with children, should cut their hair off and walk around in such clothes till the end. Little had I known.
Today, I see women change into something strange after getting married, they stop caring about themselves. As if they got what they wanted, and they have no reason for looking good. And looking good for themselves is obviously not the reason for many.I see young mothers who cut their hair short, because it is easier so. How? How can it be easier when the short hair needs a hairdresser every 2 weeks? And it looks bad on the head, most of them look like football players.
But what makes me sad the most, to go back to old ladies from the beginning of this story, is how it is expected, in many places here i Croatia, to stop enjoying fashion when you get old. Not always and not everywhere, but in places and situation, old people are expected to stay at home and, I suppose, die, and not wear bright colors, daring outfits and interesting accessories.
Earlier '60s were old, but nowadays 60& 70+ year-old people enjoy life, and if they're healthy, they look good and satisfied wearing their fashion statements.
The first time I saw old ladies dress this way was when I say German and American  pensioners. These women looked like they were having their second  childhood, all in colors. An so it should be.

Broj komentara: 14 :

  1. Ja sa svojih 50 nosim što mi se sviđa...ne inzistiram na modi, ali nisam nikad, međutim ne dopuštam ograničenja jer mito spada u diskriminaciju...ko kaže da ja ne smijem nosit čizme preko koljena a znamo da se nose na kraće tunike i tralala enivej nosim što 'oću
    kome se ne sviđa neka ne gleda, ma neka i komentira
    dok ne uvedu modnu policiju, ja smatram free fashion area svijet oko sebe

    OdgovoriIzbriši
  2. Joj ovo o ženama kad se nakon udaje ošišaju na mušku frizuru i još stave onu gadnu sitnu trajnu = bljak! Moja nećakinja i ja smo napravile pakt da se nikada nećemo tako ošišati i staviti trajnu jer sve tete iz naše ženske familije možeš poznati u našem selu - sve imaju tu istu frizuru!

    Imam jednu kolegicu iz srednje koja je napravila isto - udala se u malo selo, dobila bebača, nabacila barem 30kg (klinac je sada 5 godina ali ona izgleda planira ostati tolika zauvijek), kosa na jež + trajna = horor! Toliko je lijepih kratkih frizura ali ta neka muškobanjasta prevladava.

    Što se tiče oblačenja po godinama - mislim da se trebamo oblačiti po onom što nam stoji. Neke cure ni s 20 nemaju dobre noge za minić dok neka teta može imati predobar batak i sa 50.

    OdgovoriIzbriši
  3. što se tiče oblačenja po godinama, slažem se s tobom, to će biti u idućem postu:)

    OdgovoriIzbriši
  4. Dobro odabrana tema..Žene iz moje obitelji nisu, srećom, bile takve da bi s određenim godinama skratile kosu i ucrnile se, mislim da je to u urbanim sredinama ipak rjeđa pojava, dok je na selu to još uvijek tako..

    Mene recimo smeta što danas zapravo nema odjeće koja bi bila primjerena ženama sa 50+, a da pri tom ne izgledaju kao tinejdžerke ili kao babe, već da su decentne, njegovane, a ujedno i morderne...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. je, radim na tome za idući post:)
      zeznuto je kod nas, imamo dosta stroga pravila kad su godine u pitanju

      Izbriši
  5. Tema ti je odlicna. Tako je u mom malom gradu. Ako slucajno obuces vise boja na sebe gledaju te ispod oka. I jako je tesko drzati neki svoj stil a da ne dobijes hrpu negativnih komentara. Jednostavno svi su navikli samo na ono sto vidjaju svaki dan. Ja se jos uvijek nedam i guram nekako svoj stil, ali stvarno je jako tesko.

    I jos jednom svaka cast na temi :D

    OdgovoriIzbriši
  6. tema odlična. što se tiče oblačenja po godinama - mislim da svatko može izgledati stajliš i privlačno bez obzira na godine. ipak,stava sam da ne ide sve uz svaku dob. svaka dob ima svoju ljepotu i svoje adute. i elemente trenda i mode mogu dobro isfurati žene bez obzira na godine. ipak, vidjeti ženu od šesdeset godina u kariranom školskom minjaku i s pletenicama ala pipi duga čarapa jednostavno mi je bezveze, jednako kao i vidjeti srednjoškolku u bundi od nerca.

    OdgovoriIzbriši
  7. nice blog:)
    please visit me in free time:)
    http://mesmerize87.blogspot.com/

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dzienkuje bardzo! To polski blog, prawda? :)

      Izbriši
  8. Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of
    the pictures aren't loading properly. I'm not sure why
    but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same results.
    My website - click here to see the attached photos

    OdgovoriIzbriši
  9. It's remarkable designed for me to have a website, which is good in favor of my know-how. thanks admin
    Also visit my website ; click here to see the attached video

    OdgovoriIzbriši
  10. Fiгst off I would like to saу аωesome blog!
    Ι had a quick questiοn whіch I'd like to ask if you don't mind.
    I ωas іntеrested to knоw how you center yourѕelf anԁ сlеar your thoughts
    prіor to wrіting. I havе had troublе cleaгing my thoughtѕ іn getting my thoughts out therе.

    ӏ truly do tаke pleasure in ωrіting hοweѵer it juѕt ѕeеms like the fiгst 10 to 15 mіnutеs are ωasted just trying
    to fіgurе оut hoω tο begin.
    Αny suggeѕtіons or tips? Kudos!

    my ωeb-sitе :: how to jump higher

    OdgovoriIzbriši

}, 10);