utorak, 25. studenoga 2014.

May, Schwab, Ćopić...magična trojka/ The magic triplet: May, Schwab, Copic

Razmišljate li kad o tome što vas je pokrenulo da danas budete ( i jeste) takvi kakvi jeste?
Zašto se ponašate na određeni način, zašto nešto volite i otkud vam strast prema određenim stvarima?
Zašto volite glazbu, zašto baš takvu glazbu, zašto plešete i zašto volite matematiku? Nemam odgovor na ovo zadnje, na žalost nikad nisam došla do točke da razumijem matematiku, naučila sam ju, ali nikad nismo kliknule ( što je šteta, jer sam imala prilike s 30 i nešto slušati super objašnjenja o matematici, da mi je barem netko tako objašnjavao ranije..), no matematika nije tema ovog posta.
Knjige su.
S godinama sve manje čitam. S godinama sve manje filmova gledam i serija također, i biram sve nezahtjevnije, jer mi je čitanje i tv postalo vrijeme za odmor, i pokušavam ne maltretirati se teškim temama.
Ali, u principu, ja volim knjige. Moj izbor se mijenja kako se i ja mijenjam, za neke stvari jednostavno nemam živaca, dajem nekim djelima sve manje šanse (bullshit detector), i ako ne ide u prvih 30 strana, žao mi je.

Bila sam ovaj tjedan u roditeljskoj kući, i kako to već biva, prije spavanja sam krenula malo pospremati, a završila sam tako da sam pregledavala knjige po policama, i zaskočile su me knjige koje tamo odmaraju već desetljećima. Divne, tople knjige, koje su mi toliko značile.
Sad, s velikim vremenskim odmakom, mogu reći da su me neke knjige s tih polica gurnule u smjeru ljubavi prema književnosti, prema srednjoj školi i faksu i odnosu prema knjigama.
Ne znam kako je danas, imaju li klinci vremena i volje za čitanje pored svega drugog što im troši vrijeme, ali ja sam kroz djetinjstvo živjela kroz priče i avanture koje su se skrivale iz tih korica.
I mislim da je u redu da spomenem samo par onih, koji su me jako obilježili kad sam bila dijete.


Branko Ćopiću, znam da te nema više, ali kako si ti znao pisati...Dobila sam cijelu kolekciju knjiga, ali moja ljubav je zapela na Jovančetu i Orlovi rano lete su išli na repeat. Mislim da sam na tvojim knjigama prvi put počela brzo čitati stranice, da što prije saznam kakav je rasplet, i onda bi mi bilo žao, jer je bio kraj. Smijala sam se i plakala i živjela kroz te likove. Ne znam kako bi bilo danas pročitati ih opet, priznajem, frka me probat čitat ponovno. Ne želim da ispadne da je magija nestala, i puštam da ovo ostane stvar djetinjstva.

Karl May, ni tebe više nema, ali i ti si znao pisati. Ljubav prema knjigama nikne na tako čudnim temeljima. Gutala sam priče o Divljem Zapadu, sve mi je bilo tako stvarno. A Winnetou..kad je umro, srce mi je puklo (jesi ga baš morao ubiti?)


A sve je počelo grčkom mitologijom. Jednog vikenda došla mi je teta iz Zagreba i donijela Gustava Schwaba (hvala ti, Gustave, i tebi je pisanje išlo), Najljepše priče klasične starine. Uz tu trilogiju naučila sam sve bogove, naučila sam da priče ponekad (ok, često) uključuju nasilje, ubojstva, cijelu paletu negativnih emocija, naučila sam kako čovjek zna reagirati i što ga sve zna natjerati na određeno ponašanje. Zbog Schwaba postala sam opčinjena Grčkom, i naučila alfabet (i danas ga znam napamet, jedna od onih stvari od koje nemate koristi, ali to nećete zaboraviti. zaboravit ćete 10 užasno bitnih, ali alfa, beta, gama, delta, epsilon itd..evo ga. u pol noći me pitajte, nema problema.)

I tako , prosjedila sam nešto sati i gledala u te knjige, i baš mi je bilo drago da smo se opet srele :)

A kako je kod vas bilo? Postoje li neki pisci ili knjige zbog kojih ste zavoljeli čitanje, zbog kojih ste poželjeli znatio više o nečemu? Tko vam je bio najbolji autor kad se imali deset? Sjećate li se uopće?








Do you ever think about, what made you the way you are today?
Why do you act the certain way, why do you love some things, and other don't?
Why do you like to listen to music, or make music, or like mathematics? The last one I'm not familiar with, because although I have learnt math, I never understood it. I've had opportunity getting math lesson in my 30's. If only someone told me about math that way in my childhood...

But this post isn't about math. It is about books.
I read less and less, as time goes by. I have no time and no energy. Like tv shows, series and movies, I rarely watch, and choose themes that aren't too difficult for me.
My interest in books changes along my personal change through life.
But although I don't read as much as I did before, I still like to read.

A few days before I went to my family's house, and in my old room I started tidying up, and saw all these books on shelves.
And it hit me. I remembered how much joy they produced, how happy I was reading them.
These books ( and many others that are not on these shelves) helped in making me who I am today.
My love for books and literature helped me deciding which high school I'm going to choose, and later, university.
They didn't influenced me directly, but one thing led to the other, and here I am now, a book worm :)

So, while I was going through the books, I decided to show you some of them that were of significance to me.
Maybe you're not familiar with the writer, Branko Copic was an important writer back then in the '80's and the '90's in the Balkans, and I can't tell if his glory went further. But imagine a person, who writes novels full of adventure, about young boys and girl in the WW 2, and some similar stories, where you can't leave the book before you end it.  Not only his plots, his vocabulary, his characters, his joy in all his works..he made me want for more. More books, more novels, more adventures.
I'm sure everyone of you, where ever you are, have such a writer in your childhood.

And beside Copic, two more known writers made my young years more happy: Karl May.
Oh, how I loved his books. I think my first impressions about the Wild West were from his books.
I know how it looked like back then. I know how dangerous grizzly is. I read it all, you know.
And his Winnetou. I cried for weeks after he died in the book ( he didn't have to kill him!).

The third one was Gustav Schwab. He wrote a set of stories about old Greek stories, about their gods and goddesses and all things related. He introduced me to love and hate, to death and wars and after death stories. He made me learn the Greek alphabet. Which I know even today, by heart. I can't keep in mind 10 more important things, but hey, alphabet is stuck in my mind is not leaving anywhere.
And I don't want to start about my love for history, which led me to my university degree at the end.

These books sleep on my shelves. I am afraid to try reading them again, afraid of loosing the magic they once had. I don't believe  the grown-up me would have the same amount of thrill, so I want read them again. I just wanted to thank them for taking part in what I am today.


Broj komentara: 20 :

  1. Kako lijep post!
    Isto mi se dogadja kad odem kuci, sam pogled na knjige iz djetinjstva vraca toplinu oko srca. Znala sam pisati i citati s pet i doslovce gutala sve pred sobom. U posljednje vrijeme sam se uhvatila kako redovno od doma ponesem knjgu koju sam vec citala i od koje ce mi "biti dobro" .. tipa Andric. :-) Magarece godine su knjiga mog djetinjstva! :-)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. hvala!
      mi doma nismo imali naviku kupovanja knjiga, koliko odlaženja u knjižnicu i (mom slučaju) i bibliobus, tako da kolekcija knjiga nije prevelika. Ima još puno knjiga o kojima bih mogla veselo pričat :)
      al dobra stvar je u današnje vrijeme, kad je toliko negative u društvu, postoji tema o kojoj ljudi s radošću mogu pričati i sjećati se, zar ne? ;)

      Izbriši
  2. "Dobro ste me nasamarili Sonom Jamom" :)))))))))))))))))))))
    Vlak u snjegu, Mali pirat, Decaci Pavlove ulice...Plavi cuperak i danas znam napamet :))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. :) da, takve stvari ne zaboravljamo! :)

      Izbriši
  3. Kako divan post! I odjednom sam se nasla u svojoj nekadasnjoj sobi.
    Druzba Pere Kvrzice ("Mudrost izletjela, Budala uletjela") Gustsv Schwabb je obavezsn bio- obizavsm ga I danas, ali je ostao u Hr! Plameni Inkvizitori su I danas samnom. Boccaccio - Dekameron. Summerhill I jos 2-3 sto su mi ostale od none- jedna stara o patologiji I jedna s pricama od zivotinja. Rekla mi je prijateljica jednom da divno mirisu na djetinjstvo I davne dane....

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. hvala!
      da, mirišu na djetinjstvo :)
      i meni je Zagorka bila jako draga, ali kod nje sam već bila mrvu starija..

      Izbriši
  4. Ivan Kušan i serijal o Koku<3

    OdgovoriIzbriši
  5. Aaaa, ovim postom si ukljucila i moj vremeplov, ta Copiceva kolekcija knjiga bila je prvo na sta sam naletela na kucnoj polici, i bila je to ljubav na prvo citanje,toliko sam volela Jovanceta,nekako je imala magiju ta knjiga pre 20 godina:))))))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. da, Jovanče <3
      poznato mi je. baš je ostavila utisak- vidim ne samo meni ;)

      Izbriši
  6. Isla sam malo traziti nakon citanja tvog posta, i nasla sam Jezevu Kucicu! Kupila sam je suprugu kad smo bili u HR zadnji put. :-D To sam stalno citala kao mala, a sestricna je cak imala i plocu! I Koka se sjecam, Erich Kaestner i par njegovih naslova; Toncek i Tockica comes to mind, Nenad Brixy i Bijela loptica, pa Zvizduk s Bukovca, Plavi Kaputic..... Divne knjige i nezaboravni logo Biblioteka Vjeverica....

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. moji prijatelji gastarbajteri isto kupuju Ježevu kućicu kad dođu ovamo :)
      i ja se sjećim Ericha Kästnera i kako je Emil ušivao novčanice u sako prije puta:))

      Izbriši
  7. Odlican post!! I danas citam non stop, skoro ne gledam tv, to vrijeme koristim za citanje. Na citanje me potakla mama u 3. osnovne, i odonda nisam stala! Kad sam imala cca 10 obozavala sam Kusana! Gutala sam Kokove pustolovine! ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. hvala!
      da, Kušan..izgleda da je obilježio cijelu jednu generaciju :)
      drago mi je da snimaju filmove po njegovim djelima.

      Izbriši
  8. kćerki sam čitala neke knjige branka ćopića dok je bila manja, a imala je i dvije lektire koje je pročitala sama, pa sam i ja uzela da pročitam kad je ona završila. što se mene tiče magija nije nestala :)
    volim i osmu ofanzivu, gluvi barut...

    ove knjige gustava scwaba imam i ja. imala sam još i onu sa legendama o kralju arturu i vitezovima okruglog stola, ali ne znam šta je sa njom.pa ivan kušan, mato lovrak...

    kćerki često kupujem knjige i ima već pristojnu kolekciju. doduše nisu to iste knjige kao što sam ja čitala..ona voli pet prijatelja, sanju polak, pa onda onu seriju knjiga "gregov dnevnik", keti kesidi itd. ali nema veze, važno je da čita.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. lijepo je vidjeti da i neke nove generacije razvijaju ljubav prema "starim" knjigama :)

      Izbriši
  9. Nema ništa da te brine, od ovoga pacov gine! :) Orlovi rano lete, moja najdraža knjiga iz detinjstva. <3 Ima možda mesec dana kako sam je opet odnela tati da je nekako priveže da stranice ne ispadnu (odbijam da kupim novo izdanje!) i samo sam gvirnula u nju, i mene je malo strah da se magija ne izgubi. :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. sjećam se te rečenice!!
      jesi vidjela na šta liči moja knjiga? Hrbata ni nema :))

      Izbriši

}, 10);