ponedjeljak, 14. rujna 2015.

Godišnji, 2. dio/ Vacation, part 2.: Salona



Moram naglasiti da na ovom godišnjem, duž cijele države kako sam putovala, nisam imala nijedan neugodan trenutak, do zadnjeg dana. Zadnji dan, dok sam čekala bus za Zagreb, na kolodvoru se muvao taksist, koji je svim silama pokušavao natjerati strance da uzmu njegov taxi. Upadao im je u osobni prostor, pridružio bi se grupi i tijelom odvojio jednoga i grubo ga uvjeravao da uzmu njegov taxi, dok bi svi ti ljudi odbili i otišli javnim prijevozom, a on je nato hodao okolo i obraćao se svima nama, kao publici, vičući kako su turisti škrti, pogotovo stranci. On, naravno, iznamljuje i sobe i apartmane, i grozna je sezona. Danas ljudi hoće klimu i internet! Nije baš naišao na neko odobravanje nas par koji smo bili prisiljeni slušati taj performance, pa je produžio dalje.
Pitam se zašto mu ne ide iznamljivanje. Ni vožnja taxija.

Na stranu nadrkani lokalac kojem su svi krivi za njegov neuspjeh, ajmo o ljepšim stvarima.
Pratilo me divno vrijeme, cijelo vrijeme. Možda mrvu prevruće za moj ukus.
Bilo je planova za puno više stvari za obići, ali kad je tako vruće, izgubi se volja za kretanjem.
Ipak su se neki izleti ostvarili!



I must say, this vacation was without any unpleasant moment, except the last day, while waiting at the bus station. There was this taxi driver, who tried convincing foreign tourist to take his taxi, and he was very rude in conversation and, since all of them turned him off, he started talking to people around him his opinion on tourists and people in general.
Besides taxi driving, I found out in his monologue, he rents rooms and apartments, but tourists these days want too much, says the taxi driver. They want a/c and internet connection! Can you believe? Those tourists:)
I wonder why he couldn't get any of them into his cab. Or room.

Well, let's put that aside. I had lovely weather during my stay on the coast. There was a plan to go and visit more places, but most of the days were too hot for wondering around. There were still some journeys.

Jedan dan otišli smo do Salone, koja je korak do Splita, ali eto, nikad se ne poklopi da se ima toliko vremena. Prvo da vam kažem: Salonu nije najlakše naći. Vidi se s ceste, lijepo se vide ostaci grada, ali da postoje jasne i precizne table..ne postoje. Ovo je cesta za Salonu, vidite na što liči? Vidite oznake za Salonu? Da, ni ja :)
Mislile smo se okrenuti tu kod kontejnera, ali hajd, idemo još malo dalje, i ravno naletimo na Salonu.

Salona je bila antička metropola rimske provincije Dalmacije. Nalazi se u današnjem Solinu, za vrijeme seobe naroda napuštena je. Salona je velika, i zaista se ima što vidjeti, ali...
Ali.
Ja sam naišla na tri table, koje stoje daleko od građevina o kojima govore. To kamenje je prepušteno na milost i nemilost ljudima, ulaz se ne plaća. Ja sam otišla dalje preko ledine, i odšetala do Porte Caesaree, gradskih vratiju, i razmišljala sam hoće li odnekud iskočiti kakav poskok.


One day we went to see an ancient town Salona, situated very close to Split. Somehow, never before there wasn't a chance to go and see.
First of all: finding Salona is not the easiest thing in the world.
Sed+cond of all, I admit I'm a little bit disappointed with the way the whole archaeological place looks like. 

Ne mogu reći da je zapušteno, ali sigurno nije uloženo previše truda i novaca da se od te Salone nešto konkretno i napravi. Kasnije, kad sam pričala gdje sam bila, ljudi su mi rekli da je cesta građena ravno preko Salone, pa su dio malo otkopali, a dio su zatrpali natrag. U Saloni postoji amfiteatar, koji nisam posjetila, jer nije bilo tabli koje bi upućivale u tom smjeru. Amfiteatar može zaprimiti 19 000 gledatelja, i zaista nije mala stvar, nije baš da se može previdjeti na livadi, ali Salona je dovoljno velika da treba hodati nizbrdo, i tamo negdje je amfiteatar, koji ću izgleda vidjeti neki drugi put.


I must say, this should have been organised better. I found out later, that the road was built through the ancient town, and much has been buried. There is an amphitheater, big enough for 19 thousand people, which I didn't visit, because I didn't know about it, and didn't find any information about  on the place.Will do next time.

Evo mene, stojim na jednom stubu. U Saloni se može popet valjda na sve. Neću o tome što su mi pričali, kako si ljudi dođu i uzmu kamenje koje im treba, jer ću se opet nanervirati.

This is me, standing on one of the pillars. I had the feeling you could do whatever you want there, everything is allowed, sadly.
Slika dolje pokazuje ta vrata, izlaz iz Salone. Tisućljeća su prošla, narodi su prolazili, osvajali, umirali i rađali se, a ovaj kamen još uvijek stoji ovdje. Meni je to dojmljivo.


The picture below shows one of the gates, the exit from Salona. Milleniums have gone, peoples have passed by, so many people born and dead, and these stones stand here, unchanged. I find it very impressive.
Mi nismo bile jedine tamo, bilo je i nešto turista, stranaca, koji su valjda zalutali tamo.
Kasnije taj dan, nas par je raspravljalo čega sve nema a što bi bilo sušno potrebno na takvom mjestu.
Možemo početi od toga da nema mjesta za sjest, popit kavu, sok, vodu, wc. Uređen parking. Klupe za sjest i odmorit se.
Nema nijednog prodajnog mjesta ni sa jednim suvenirom za kupit. Nema razglednica s fotografijama.
Nema, ne znam, privjesaka za ključeve, nema kagneta za hladnjak, nema bookmarkova, nema nakita kakve su nosile stare Salonitanke, nema hrane koja se možda jela tada, na kraju, koga briga što su jeli, nije da povijesni festivali ne postoje po Hrvatskoj. Nije mi jasno kako se ne napravi nešto da izbije turistima i posjetiteljima novce iz dčepa, a ima toliko puno mogućnosti.
Nema priča što se radilo na kojem ćošku. Nema otisnute rekonstrukcije građevine na staklu ili pleksiglasu pored nekih zidova, pa da znam pored čega stojim, a ne da si moram zamišljati, a kamon, nije da sve ovo što sam napisala već ne postoji u bijelom svijetu.

Mi smo turistička zemlja, rado se busamo u prsa brojem noćenja i čim sve ne. Kako se ovakvi ostaci zanemaruju, na pljunomet od Splita? Jel itko od vas zna?

Rado bi da se razvije, kad već ima potencijal. Rado bih da ljudi imaju gdje sjest i potrošiti novce, i da netko ima posla, kad je toliko toga izvedivo. Možda je to u turističkom planu za 2016, a ja ne znam ;)
Napokon i jedna slika Jelene. Bok, Jelena! :)
Jelena je strpljivo čekala dok sam ja skakala okolo pokušavajući shvatiti pored čega sve prolazim.

Na povratku smo se provezli kroz Solin, lijepi mali grad, ima rijeku Jadro. Čini mi se kao lijepo mjesto za život.
Inače, ako vas put naveze u taj dio svijeta, u Dugopolju postoji outlet centar.
Calzedonia ima dobre i povoljne stvari ( oboružala sam se grilonkama za iduću zimu).

Slijedi još jedan, zadnji post,o plažama iz snova i povratku doma, kad sam, skupa s pola busa, pomagala jednoj Brazilki da sretno stigne na avion. Bila je filmska akcija :)














Broj komentara: 20 :

  1. Pa ne moš mi otić na more i kupovat grilonke, jaoo xD Šalu na stranu, kod nas je jako puno toga neiskorišteno, zanemareno a kad neka druga država od nečeg napravi atrakciju onda su svi zeleni od zavisti i sam mumljaju - pa i mi to imamo. E đaba, kad ne znaju od stvarno lijepih mjesta kao ovo napraviti nešto. Možda da ti kreneš u poduzetničke vode i otvoriš biznis oko ovog mjesta? xD

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. ma lijepa je Salona, i Solin je baš baš lijep. A s obzirom da je Split doživio turistički bum zadnjih par godina, i nisu svi turisti tamo samo zbog Ultre, super bi bilo da se uredi, kad im je već cijeli antički grad serviran. Ne želim da ispadne da samo prigovaram, baš mi je bio lijep izlet, ali nema jedne jedine stvari na usluzi posjetiteljima. Pipa s vodom, na primjer. Imam dojam da bi kod nas i piramide stajale neuređene.
      Grilonke se kupuju gdje nam ih život servira ;)

      Izbriši
    2. Tagirah te na svom blogu :)

      http://velikaljubavnamalokvadrata.blogspot.hr/2015/09/sisterhood-of-world-bloggers-award.html

      Izbriši
    3. samo da završi ovaj tjedan!

      Izbriši
  2. i jesi ponijela koji kamen doma? bar kao uteg za papir :D

    možda si je netko odnio amfiteatar, trebalo im za svadbu, da imaju gosti gdje sjest :D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. ahaha :D bome, ne bi me čudilo.
      priča se da su takva mjesta, arheološke iskopine, nešto kao samoposluga već dugo vremena. jednostavno, ljudima treba kamena a tamo eto stoji i nitko ne pazi, pa...zamisli što bi jedna naprednija zemlja sve izvukla iz jednog antičkog grada. čuda.čuda bi izvukla.

      Izbriši
  3. Hihihi! I ja se slažem za grilonke. Ne možeš propustiti šansu ako ti se pruži.
    Zaista izgleda divno. Ovo sto je ostalo nakon zuba ljudi I vremena. I ha sam se tako zbala iznervirati. Sad sam već otupila. Ali slična je situacija na puno mjesta. Sadly....
    Nestrpljivo cekam 'filmski' post

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. pa da, grilonke se kupuju tamo gdje se nude :)
      Lijepa je Salona, kad jednom budeš u Splitu, posjeti ju. I Solin posjeti :)

      Izbriši
  4. Ma sve ti to lepo pronađeš i bez putokaza, da bi nam i pokazala ovde. Deluje mi veoma interesantno za obići, možda jednog dana..

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. preporučam. meni je dugo vremena bila želja, i drago mi je da sam posjetila. ali ovo ispada ko da sam otkrila zaboravljeni grad negdje uz obalu, a u biti je uz cestu, i gledaš u ostatke, samo ne možeš nać put do njih ;)

      Izbriši
  5. Kamen za kupus :vrtoglav: Za to te Turci voze pravo u zatvor pa ti kradi kamenje iz Efesa ako smes..

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. ma daj, zatvor? ne bi bilo loše poslat kamenoljupce na radne akcije zbog krađe.
      zanimljivo, nisam razmišljala kradu li ljudi kamenje i u drugim državama. naravno da kradu, ili barem pokušavaju.

      Izbriši
  6. Odgovori
    1. Hvala! Samo da završi ovaj radni tjedan, posvećujem se zatim tome! :)

      Izbriši
  7. Ja se jedva i u Solinu snađem, a Salonu eto nisam ni posjetila, možda i bolje jer kako stvari stoje strašno bi se iznervirala....a i ovako se ljutim kad vidim što se sve zapušta i na koji način..znam da se kamenje krade posvuda, na svoje oči sam vidjela bezobrazluk turista u Vatikanu (koje je još i sveto mjesto za većinu onih koji ga posjećuju), ali ipak moraju se uvesti neke mjere zaštite.

    Nakit koje su nosile stanovnice Salone naći možeš u povijesnom muzeju u Splitu (blizu parka Emanuela Vidovića), dosta je dobro opremljen i koliko se sjećam karta nije bila skupa.

    Lijepo što si podijelila fotografije s nama, slažem se da je divno vidjeti nešto što tu stoji toliko godina...nadam se da će se situacija s Salonom uskoro promijeniti.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. hvala za ovo s muzejom u Splitu :) kad me put opet nanese u Split, dat ću si truda :)
      i ja se nadam da će se situacija sa Salonom promijeniti nabolje uskoro.

      Izbriši
  8. Moram samo napomenit da ste ušli s krive strane u Salone tj. ne na službeni ulaz gdje postoji veliki parking, kafić s wc-om, a odmah blizu toga je i mali muzej sa suvenirnicom.

    Slažem se, karte se ne naplaćuju, što je sramotno, a ni ponuda suvenira u tom muzeju nije baš reprezentativna.Stanje je možda takvo zbog nekakvih neriješenih pitanja između grada Solina i Arheološkog muzeja Split pod kojim je upravljanje Salonom.Naravno, naša birokratska pitanja.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. hvala! pretpostavljam da je to na donjem dijelu, negdje blizu amfiteatra (koji nisam našla)?
      otići ću još jednom, da vidim kak se spada :)
      Ma, stvar je u tome da je ovakvo nalazište Bogom dano, Zaista se, uz trud i ulaganje može lijepo urediti i pokrenuti biznis.Šteta da propada.

      Izbriši

}, 10);