srijeda, 10. veljače 2016.

Meso i željezo u prehrani/ Meat and iron in the diet

Ponekad imam dojam da kuham samo grah, jer najčešće njega poslije poslikam za blog ili instagram.
Činjenica je da jako volim grah, zasitan je i može se spremiti na više načina i nekako mi je za zimu i hladno vrijeme to odlično jelo.

Ovu zimu najčešće spremam grah sa smrznutim porilukom ili tikvicama, super su za zgusnuti varivo.
Poriluk i tikvice se izribaju i potom zamrznu, i možete ih ubaciti u bilo koje varivo, a ne smeta ni to što su tikvice ili poriluk vodenasti, jer idu ravno u lonac.

Kako sam ograničena izborom mesa (piletina, puretina), i količinom, u ciklusima mi i piletina i puretina dosade. Ne mogu ih jesti svaki dan. Tako sam nekako uspostavila ritam da jedem bijelo meso tri puta tjedno, ribu dva dana i bezmesno dva dana. Naravno da ima tjedana kad se sve to izmiješa, ali uglavnom prosječan tjedan ide ovim ritmom.

Prehrana koju pratim savjetuje zapravo bezmesnu prehranu, ali ja meso previše volim jesti da bih ga potpuno izbacila. Osim toga, štreberski pazim na unos masnoća i na količinu mesa i da izbacim potpuno i ovo malo mesa, mislim da bih sjela i plakala i bila gladna.
Kako masu toga ne jedem, ovo (malo) što jedem mi je priraslo srcu i zaista mi se ne sviđa ideja da reduciram listu namirnica na još manje. 

Krvna slika s ovakvom prehranom. Idem jednom do dva puta godišnje vaditi kompletnu krvnu sliku. Ako je po KKSu, ja ću živjet vječno (kaže moja doktorica) :) 
Lijepo to djeluje na stanje organizma. Nema povišenog kolesterola, nema povišenog šećera, jetra je supersretna, sve je kako treba, osim hemoglobina, ali to je i za očekivati jer već tri i pol godine ne jedem crveno meso ni iznutrice, koji su bogat izvor željeza.






Sometimes I get the feeling beans is the only thing I eat, because it is often the only meal I take pictures of for FB or Instagram. I really like beans, it is filling and can be prepared in many ways, and it is the right food for cold days in the winter.

This winter I make means with leek or zucchini, frozen vegetables I froze last season. They're great as stewed vegetables.
Since I'm limited with meat options ( only turkey and chicken) and quantity, I get bored with both of them, in cycles. I can't eat meat every single day. So, somehow I've made the week where I eat white meat  three times a week, fish twice a week and two days are vegetarian. Naturally, there are days/weeks when it doesn't go like that, but this is an usual week for me.

The diet I've been using for the last three and a half years actually promotes diet without meat at all, but i like meat too much and since I am already reduced in diet, I think, if I gave up on meat, I would sit on the floor and start crying. And be hungry.

I go twice a year for a blood test, and my blood looks great. According to my doctor, if it were to my blood, I'd live forever ;)
Clean diet does good to the body. No high sugar, no high cholesterol, my liver is happy and healthy, everything is fine. I only have a slightly problem with iron. Which is not a shock, because for the before mentioned almost four years I don't consume red meat, diary products nor animal liver etc.

 Kako ne unosim crveno meso ni iznutrice a količina jaja mi je ograničena, pokušavam biljnim proteinima balansirati, i za sada uspijevam. Grah mi je prva i najdraža opcija.

Osim graha, željezo sadrži i slanutak, leća, cikla, kažu da ga ima i krumpir, proso, sezam i kopriva.
Ovo je zanimljivo za koprivu, treba nać livade daleko od prometa i nabrat za salate ovo proljeće.

Kad smo već kod salata, tamnozeleno lisnato povrće sadrži željezo, ja volim blitvu koju malo prokuham u vreloj vodi i dodam joj malo ulja.

A odlična alternativa mom uobičajenom mesu je dimljena puretina, koju dodam varivima.



Having a diet without red meat, without animal liver, eggs nor diary products, make it difficult to balance with other ingredients to make proper meals, but I manage it still. I'm in a constant search for vegetables with iron, and beans are my favorites.
Besides beans, iron can be found in lentil, chickpeas, beetroot, but also in potato, millet, sesame and nettle.
I find it interesting, must find some filed with nettle this spring, to make a nettle salad :)

A great alternative to to usual turkey and chicken meat is smoked turkey, which I usually add to vegetables.


Mene zanima, kako bi se još moglo kombinirati povrće da obrok ima dovoljnu količinu željeza?
Kako vi, koji ste vegetarijanci ili vegani ili jednostavno imate manjak željeza- što sve radite u prehrani da to željezo držite pod kontrolom?



And now I want to know, how vegans and vegetarians, and people who have changed their diet due to some health issues, how do you keep up with enough iron in your diet?

21 komentar :

  1. Joj ne znam uopce sto da ti preporucim ja sam i kao crvenomesozder anemicna i s vremena na vrijeme moram uzimat tablete zeljeza jer samo prehranom ga ne mogu drzat u normalnom intervalu.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jel ti pomogne terapija? uzimaš li kakve dodatke? Meni se zna desiti da budem jako umorna i glavinjam danima, i prvo mislim da je tlak ili štitnjača, i tek kad odem izvaditi krv, sjetim da bi moglo biti željezo :) u biti, nikad ne znam na što da prvo posumnjam ;)

      Izbriši
    2. pomogne na neko vrijeme pa sam tako u zadnje vrijeme otprilike svako dvije godine na tabletama. a citam sad dosta o povezanosti zeljeza i stitnjace jer imam neke gluposti sa stitnjacom pa me ne bi cudilo da je i to povezano pa da zbog stitnjace gubim dio zeljeza. nekako mi se cini da se to sve voli zapravo vrtit u krug. a umor moze bit i od jednog i od drugog, meni dizanje zeljeza je do sad popravljalo stvari po tom pitanju. sad cemo vidjet sto ce bit kad ostanem bez pola stitnjace ako budem morala pit terapiju oce to otklonit umor jer sam u zadnje unatoc terapiji zeljeza opet nesto previse pospana

      Izbriši
    3. evo par savjeta je ovdje već palo: spirulina, C vitamin uz unošenje mesa..možda malo pomogne ;)

      Izbriši
  2. željezo se može regulirati čak i nekim čajevima, ali moraju biti odabrani prema tvom tipu organizma. ja sam uvijek imala niže željezo i hemoglobin, a najgore mi je bilo u periodu kada mi je gastritis ludovao. pošto sam se baš loše osjećala, jedan komitent mi je predložio odlazak jednom doktoru koji liječi isključivo čajevima i biljnim pripravcima i terapija mi je toliko pomogla da mi je čak i nakon poroda carskim rezom (tu se puno više krvi izgubi nego kod klasičnog vaginalnog poroda) krvna slika bila stvarno dobra. ako te bude interesirao taj liječnik, javi mi se da sad ne ispadne da ga ovdje reklamiram. :D ali za početak možeš pit čaj od koprive. meni ti je on jedan od boljih čajeva jer ima totalno neutralan okus, dobar je za krv, za urinarni trakt, a i za kožu i kosu je kopriva super. svakako, vidim da se stvarno super hraniš i ovo mi je super ideja sa zamrzavanjem! :D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. imam čaj od koprive, ili koliko znam, on se ne može stalno piti, zar ne?
      ponekad ga popijem.
      slobodno mi javi kontakt liječnika, imaš moje mailove ;) i hvala ti.

      Izbriši
  3. Dakle, u deset godina nitko i ništa nije uspjelo riješiti moje probleme s manjkom željeza i imam kolegicu koja je u istoj situaciji.

    Jesi li probala sa spirulinom? Meni se neki ljudi kunu u nju, ali meni između normalne terapije dva-tri puta godišnje nije uspjela spriječiti pad željeza.

    Ako trebaš za probu, imam i dvjestotinjak tabletica viška :facepalm:

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. napisala sam na fejsu, da, koristim spirulinu par puta godišnje.
      Meni je sad željezo ok, na nekoj donjoj granici, ali ne zahtijeva terapiju, ali razmišljam naglas što jesti, kad bih smanjila meso, da željeza bude dovoljno u prehrani.

      Izbriši
    2. Caj od koprive moze bez prekida. Od kako ga pijem svakodnevno, hemoglobin mi je konacno u normali.

      Izbriši
    3. Caj od koprive moze bez prekida. Od kako ga pijem svakodnevno, hemoglobin mi je konacno u normali.

      Izbriši
    4. a da? meni na vrećici čaja piše da se ne smije stalno :) I znam da je kopriva dobra i za bubrege :)
      Ok, krećem sutra s koprivom u čaju, hvala!

      Izbriši
  4. Administrator je uklonio komentar.

    OdgovoriIzbriši
  5. Osim količine željeza koje se unosi u organizam, bitno je i koliko ga se uspije iskoristiti. Vitamin C pomaže pri apsorpciji, a kalcij je otežava. Pa bi uz obroke sa željezom trebalo kombinirati npr. limunadu, naranču, a izbjegavati mlijeko, sir i slično.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. ti si već dugo vegetarijanka, kakva ti je krvna slika?
      meni nije problem sir i mlijeko, to ni ne unosim.
      kako tebi izgleda nekakav prosječan obrok? paziš li na omjere?

      Izbriši
  6. Zadnji put sam kontrolirala KS nakon poroda, kad sam dosta iskrvarila, i hemoglobin je bio ispod granice, ali već mjesec dana kasnije je bio skoro na granici, uz uobičajenu prehranu, bez dodataka. Nemam neke posebne omjere, ali jedem dosta voća i mlijeka. Jedino moram ubuduće pripaziti da odmah nakon bicikliranja jedem više bjelančevina jer su mi zadnje dvije, tri sezone mišići dosta oslabili.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. koliko znam, to i nakon bilo kojeg treninga savjetuju, unos proteina.

      Izbriši
  7. ni ja ti ne mogu pomoći, unatoč godinama bezmesne prehrane. željezo je uvijek bilo ok :/
    koprivu doduše i ja pijem dosta često, i prvi glas da se ne smije stalno :O

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. pa piše mi tako na vrećici čaja! :)
      bravo za sve kojima je željezo kak treba! ;)

      Izbriši
  8. Ja sam dugo bila vegetarijanac, skoro pa većinu života, ali otkada imam Kronovu bolest ponovo sam počela jesti meso jer mi je stvarno problem to ograničenje prehrane i što ima puno povrća koje ne smijem jesti (sve iz porodice kupusa, brokulice, grah itd). Čak su me neki napadali što sam prestala biti vegetarijanac, dala bi im ja mjesec dana u mojoj koži. Inače svaki organizam je čini mi se drukčiji, neki lakše funkcioniraju bez mesa, a neki teže.

    0Ja sam prije jela voće i povrće u enormnim količinama, ali morala sam smanjiti i sirovo voće i povrće iako ga obožavam. Od mesa kao i ti jedem samo puretinu i piletinu. Meni je ponekad problem što meso nikako ne volim, ali trudim se jesti ga barem jednom u dva tjedna (najčešće puretinu jer ima više željeza od piletine) i mislim da mi pomaže (Sva sreća pa ribu obožavam, a i jaja konzumiram).

    Koliko ja znam, različit je način na koji željezo ulazi u naš organizam. Iako je istina da brojno povrće ima puno više željeza od mesa, ipak se to takozvano hema željezo (jaja, meso i riba) brže ulazi u organizam nego nehema željezo (voće i povrće). Dakle, povrćem i voćem bogatim željezom se isto unosi željezo samo treba biti uporan i jesti ga dugo razdoblje redovito.

    U jednom razdoblju mi je željezo bilo jako loše i tada sam probala sve živo, sve narodne recepte (čaj od listova kupine (sama sam ih brala!), čaj od koprive, sokovi od brusnica, borovnica, šipka itd). Meni je željezo sada da se pohvalim odlično:) puno toga s krvnom slikom mi je izvan ili ispod granica, zapravo i ne znam točno što jer ne znam sve te kratice, ali s obzirom na ostale nalaze, zadovoljna sam s krvnom slikom.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. znam kako je kad si prehrambeno ograničen dijagnozom :) ali drago mi je da si nalaziš rješenja!

      Izbriši
  9. I ja sad prvi put cujem za taj caj od koprive ne stalno... Jedno vrijeme nisam ni ja jela crveno meso (pred vise od 10 godina), ali je to sad uz muza nemoguce. Ne moze on bez svoje govedine :-p !Koliko znam KS mi je uglavnom OK, a i pijem caj od koprive kadgod se sjetim.

    OdgovoriIzbriši

}, 10);